wtorek, 4 listopada 2014

#2 Gayle Forman "Zostań, jeśli kochasz"





Gayle Forman to amerykańska pisarka. Ma 44 lata. Na świecie usłyszano o niej dopiero po przerzuceniu jej dzieła "Zostań, jeśli kochasz" (a raczej "If I Stay", ale o tym później) na ekran.





Mia prowadzi normalne życie. Mieszka z rodzicami i młodszym bratem, Teddym. Ma kochającego i uroczego chłopaka, Adama. Różnią się między sobą. On, członek zespołu rockowego. Ona, wielbicielka muzyki klasycznej. Gra na wiolonczeli i to jej oddaje większą część swojego życia.


Jednego, zwykłego dnia zajęcia w szkołach zostają odwołane ze względu na śnieżyce. Rodzina Mii postanawia wybrać się do dziadków w Portland. W samochodzie następuje kłótnia o to jaką muzykę z radia puścić. Wygrywa muzyka klasyczna. Wszystko dzieje się tak jak zawsze i BUM! Muzyka w głowie Mii nadal gra, ale nic już nie jest tak jak wcześniej. Nie porusza się samochodem, nie ma przed sobą swojej rodziny.
Jednak Beethoven nadal gra.


Mia staje się kimś innym. Kimś kogo nie widać. Lecz w tym wszystkim jest coś bardziej dziwnego. Niby nastąpił wypadek, ale ona jest cała. Stoi i przed swymi oczyma ma własne, nieprzytomne ciało. Mia staję się wcieleniem ducha.


Jej ciało trafia do szpitala, a ona sama kieruje się za nim. Przez następne godziny obserwuje swoją rodzinę, przyjaciół, Adama. Mia staje przed trudnym wyborem. Musi zdecydować czy chce trafić tam gdzie znajdują się jej rodzice z Teddym czy też pozostać na ziemi jako sierota.


Do języka autorki nie mam zastrzeżeń. W jakiś sposób zżyłam się z Mią. Uwielbiam jej postać i kibicuje jej w związku z Adamem. Z nim też się związałam. Podobało mi się jak walczył i w ogóle nie przestawał. Udowadnia jak bardzo kochał, kocha i kochać będzie.


Jednak po tylu dobrych recenzjach, opiniach spodziewałam się po tej książce czegoś lepszego, głębszego. Brakowało mi elementów zaskoczenia. Nawet domyśliłam się co wydarzy się pod sam koniec. No cóż, najwidoczniej za dużo oczekiwałam.


Teraz przymierzam się do obejrzenia filmu. Nie rozumiem tylko jednego. Dlaczego tytuł został zmieniony? "If I Stay" nie jest trudne to przetłumaczenia na język polski. Po prostu tego nie pojmuję i troszeczkę się zawiodłam.


Ogólnie rzecz biorąc książka najlepsza jest na nudne, niedzielne popołudnie.




Ocena książki: 7/10



"Czasem człowiek dokonuje w życiu wyboru, a czasem to wybór stwarza człowieka"


Dane szczegółowe:

  • Tytuł: Zostań, jeśli kochasz
  • Autor: Gayle Forman
  • Wydawca: Wydawnictwo Nasza Księgarnia
  • Numer wydania: II
  • Data premiery: 10-09-2014
  • Język wydania: polski
  • Język oryginału: angielski
  • Ilość stron: 248
  • Tłumaczenie: Hanna Pasierska 

    P.


 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz